Oldalak

2011. augusztus 13., szombat

A fülemülék völgye - Szanticska 1.rész

Még valamikor az 1990-es évek elején hallottam először e kis falu nevét. A televízióban akkor véletlenül láttam meg egy kis "reklámfilmet", melyben az elnéptelenedés szélére sodródott falu megmentéséről volt szó. A szöveg alatt lenyűgözően szép képeket mutattak be a településről. Azonnal éreztem, hogy ezt nekünk is látnunk kell. Hamarosan elindultunk és a hely kisugárzása annyira megfogott akkor minket, hogy azóta többször visszatértünk ide. Így történt ez most idén júliusban is.

A fülemülék völgye - Szanticska

Szanticska, Magyarország legkisebb faluja. A Cserehát egyik eldugott kis völgyében található. Mindössze egy utcából, húsz régi lakóházból és két templomból áll. Éppen most kezdtük el a családdal újranézni a "Másfélmillió lépés Magyarországon" című sorozatot az országos kék túráról. Rockenbauer Pál kis csapata 1979-ben áthaladt e falun is. Egy idős párral készítettek egy rövid interjút és akkor még 28 főből állt a falu lakossága. Amikor a filmet láttam akkor már sajnos hét főre csökkent ez a létszám. Azóta már azok az öregek is elmentek közülünk. A falumentő program hatására aztán "megmozdult" valami, hiszen láthatunk már 3-4 felújított házat is, de az érkezésünkkor talán a szokásosnál is nagyobb csend fogadott minket. Nem tudom most mennyi lehet a falu hivatalos lakossága. A régi lakosok közül az utolsó férfi, Urbán Józsi bácsi mondta anno, hogy az az igazi szanticskai lakos aki ott van télen és lapátolja a havat, a többi csak "gyütt-ment".   
Sokat fotóztam, ezért több posztban tervezem bemutatni ezt a gyöngyszemet. Mielőtt leereszkednénk a völgybe nézzünk szét a magaslatról. Megkapóak a sűrű fák között megbújó kis házak.

   
Ha a falu felett átnézünk a szemben lévő magas hegyekre láthatjuk a tűként kiemelkedő Martonyi TV tornyot. 

Martonyi TV torony
A völgyet körülvevő dombokon a sűrű erdők és a tisztások váltogatják egymást.


Ilyen környezetben gazdag lehet a vadállomány. Ezt bizonyítják a sűrűn telepített vadlesek is.


A hármas útkereszteződéstől egy kis földút indul felfelé a dombon. Pár perces sétával érhetjük el a kilátót. Az utat sűrű bokrok szegélyezik, melyeken már kékült a kökény. A színe csalogatott minket, de még kőkemény volt.

Kökény
Nem tudom másnak is feltünt-e, de idén szokatlanul sok fekete szemeslepke repked a mezőkön. Amerre én járok vagy jártam, mindenhol százával röpködnek, míg a többi lepkefajból nem látni ilyen dömpinget.

Fekete szemeslepke
Aztán elmaradnak a bokrok és a dombtetőn megláthatjuk a "kilátót".

Kilátó (Szanticska)
Idézőjelbe raktam, és nem véletlenül. Pár betonkarikát raktak egymásra, melyben létrán lehet, illetve lehetett feljutni a magasba és gyönyörködni a panorámában. Sajnos már ennek sincs gazdája, balesetveszélyes lett ezért egy tábla figyelmeztetett minket, hogy nem lehet felmászni rá. Azért a táj a kilátó lábától is szép, bár a szokásosnak mondható felhős, esős idő miatt minden kissé megbújt a párában.

 

A következő posztban leereszkedünk a völgybe és meglátogatjuk a falut.

12 megjegyzés:

  1. Valóban az!! Köszi, hogy benéztél és hozzászóltál! :)
    Sajnos egyenlőre még mindig problémám van a bloglista frissítésével, ezért nem folytattam még a sorozatot. Keresem a megoldást ill. várok hogy megoldódik-e magától mint a múltkor :(

    VálaszTörlés
  2. Én is láttam ezt a TV műsort, a "Másfélmillió..." című sorozat meg kedvencem volt. Szép ez a vidék, remek bejegyzést készítettél róla! Jöhet a folytatás! :)

    Semmi sem tökéletes, nálam meg a "Rendszeres olvasók" tűnnek el "rendszeresen" a blogon :)

    VálaszTörlés
  3. Értékes bejegyzés, az írás stílusod nagyon tetszik. Ha nem bánod felveszlek a bloglistámba.

    VálaszTörlés
  4. Megvan a varázsuk ezeknek az eldugott helyeknek. Ha annyi pénzem lenne, hogy nem kellene dolgoznom, akkor én is egy hasonló helyre költöznék. Gyönyörű a táj, nincs nyüzsgés és biztos vagyok benne, hogy a lakosok is jobban figyelnek egymásra.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jó kis riport és jók a képek is. Megéri várni a megjelenést, én szívesen olvasnám a faluról szóló riportot is. Remélem hamarosan megoldódik a problémád.

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm szépen Mr. Örülök, hogy tetszett. Terveim szerint ma este tervezem feltölteni a második részt. Ha esetleg nem jelenik meg a listán akkor légy szíves direktben keresni az oldalon :)
    A problémát meg igyekszem majd orvosolni mihamarabb.

    VálaszTörlés
  7. Szia Csaba! Köszönöm szépen, igazán megtisztelsz. Én is megtettem, remélem Te sem bánod :) Mint legújabb követőnek jelezném Feléd, hogy sajnos gondom van a frissüléssel a partner blogok listáján. Aránylag rendszeresen töltök fel új bejegyzéseket, így ha nagyon nem látsz új posztot Tőlem akkor direktbe kell az oldalra látogatnod! Előre is köszi :)

    VálaszTörlés
  8. Szia Péter, teljesen egyet értek :) Gyönyörű és csendes. Amikor ott voltunk akkor négy-öt ember volt az egész faluban, meg rajtunk kívül még egy kiránduló család. Nem tolongtunk :)))

    VálaszTörlés
  9. Gábor, köszönöm szépen, örülök hogy tetszik és este próbálom majd folytatni a falu bemutatását. Nagyon köszönöm továbbá a sok segítséget és visszajelzést a problémámmal kapcsolatban!! Ha most sem fog frissülni akkor a látható piros "X" ikont átküldöm a help desk-nek, hátha mondanak valami okosat :)

    VálaszTörlés
  10. Kökény.
    Hogy én mennyire imádom,amikor az első fagy megcsípi,és ehető...a számban van az íze most is.
    Köszönöm!:)

    VálaszTörlés
  11. Szívesen!! :) Még ha csak virtuálisan is :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.