Oldalak

2011. augusztus 3., szerda

Orchideák Telki felett - A túra 1.rész

Még júniusban kaptam egy hírlevelet, melyben a fenti címen szervezett túrán való részvételre invitálták az érdeklődőket. Az időpont július 30-ra volt meghirdetve. A Duna-Ipoly Nemzeti Park szervezésében erdei orchidea fajokat lehetett megtekinteni, fotózni. A tervezett táv 12 km volt. Örömmel láttam a naptárban, hogy a megadott dátum pontosan a nyári szabadságom idejére esik, ezért azt rögtön fel is jegyeztem. A múlt hét elejétől viszont már kicsit aggódva figyeltem az időjárást, hiszen jószerivel csak a naptárből tudhattuk, hogy nyár van, folyton esett. Nagyon szerettünk volna részt venni ezen a programon ezért hát reménykedtünk tovább ezerrel. Az előrejelzés szerint javulás volt várható, de hányszor hallottuk ezt már... Biztos ami biztos péntek este összepakoltuk a szükséges dolgokat. Kora reggel aztán örömmel láttuk, hogy megkegyelmeztek az égiek, hiszen a felkelő Nap első sugarai már belopakodtak a lakásba is. Azért nem volt minden tökéletes mivel erős, olykor viharos lökésekkel fújt a szél. Nem szegte a kedvünket, legalább elfújja a felhőket is. Gyors döntés, a fotóállványt otthon hagytam az erős szél miatt és rábíztam magam a stabilizátoros teleobjektívre. Hétvége lévén ráhagytunk a BKV menetrendre. Újpestről reggel hét óra előtt indultunk és végül olyan parádésan összejött minden, hogy nyolc órára már Nagykovácsiban voltunk a templom előtti téren. Kilenc órára volt meghirdetve a találkozó, így addig magunkhoz vettünk egy kis elemózsiát. Kell majd az energia - meg a hátizsák is könnyebb lett! Ahogy közeledtünk a megadott időponthoz kezdtek szállingózni a résztvevők. Jöttek gyerekek, fiatalok, idősebbek, egyedül vagy párban és csatlakozott hozzánk két kutyus is. Végül kb. 60-70 fő jött össze. A túrafelszerelésről illetve a vállakon lógó állványokról már messziről láttuk ki fog hozzánk csatlakozni. Végül megérkezett a túravezetőnk is. Halász Antal személyében egy nagyon szimpatikus embert ismertünk meg. A túra során rengeteg érdekes dolgot mesélt és mutatott meg nekünk, néha humoros beszúrásokkal. Elindultunk és hamarosan már a nagyközség melletti réten bandukolt a "kis" csapat. Egy dunai szegfű csoportosulás mellett megálltunk ahol egy picit részletesebb ismertetőt kaptunk túránk fő célnövényeiről - az orchideákról, ritka nőszőfű fajokról. A növények megtekintésén kívül célunk volt még a Budai Tájvédelmi Körzet legmagasabb pontjának a meghódítása is. Az ismertető után felkerekedtünk és hamarosan a sűrű erdő fái között haladt a csapat.

Természetesen nem harsogott a "Mint a mókus fenn a fán..." című nóta, de menet közben vidáman beszélgetett a csapat. Az erdőben aztán szembesültünk az elmúlt két hét esőzéseinek eredményével. Az ösvényeken sok helyen volt sár és pocsolya. Helyenként ment a dagonya rendesen de nem volt vészes. Egy-egy meredekebb átvágásnál természetesen segítettünk az idősebbeknek.

Halász Antal túravezető
Vezetőnk sajnos némi rossz hírrel is szolgált. Tavasszal több mint két hónapig nem volt ebben a térségben eső ami nagyon ártott az orchideák kezdeti fejlődésének. Aztán megjött a sok eső de nincs elég fény. Sajnos ennek eredményét tényleg mi is tapasztaltuk, de erről majd a következő posztban fogok írni, ahol csatolok majd néhány növényfotót is.
Az erdő sok helyen szinte őszi hangulatot sugárzott a sok lehullott, elsárgult levél miatt.

Összességében végül talán 15-20 darab nőszőfűt sikerült megtalálnunk. Egy-egy példány mellett így kisebb-nagyobb fotózó csoportok jöttek létre.

Az erdő mindig más és más arcát mutatja meg a túrázónak.

Kisebb-nagyobb emelkedők leküzdésével törtünk a csúcs felé.

Aztán egyszer csak ritkulni kezdtek a fák és végül ott álltunk egy kis tisztáson. Felértünk a Nagy-Kopasz hegyre amely 559 méter magas. Itt tornyosult még előttünk a Csergezán kilátó a maga 23,5 méteres magasságával.

Csergezán kilátó
(Nagy-Kopasz hegy, Budai hegység)
A kilátó szép modern formájával Páty, Nagykovácsi és Telki hármas határán emelkedik. Pontosan száz lépcsőfok megmászásával juthattunk fel a kilátó teraszra. Ha korábban azt mondtan, hogy a szél olykor viharos lökéseket produkált akkor itt azt kell mondanom, hogy itt folyamatos szélvihar volt. Itt aztán szabadon száguldhatott semmi sem állta útját. Jól mutatja ezt a csúcsra kitűzött magyar zászló is amit bizony már rendesen megtépázott. A kilátás ... az leírhatatlanul szép!!! Tiszta időben innen kb. száz kilométeres környezet is belátható. A Mátrától a Pilisen és a Zsámbéki-medencén át a Velencei-hegységig. Az azonosítható látnivalókat a korláton kihelyezett kis táblák is jelzik. De nem is írok erről többet inkább beszéljenek a képek.

János-hegyi Erzsébet kilátó
Álljon még itt egy mondat a kilátó névadójáról. Én nem tudtam ki volt Ő, de most utána néztem. Talán más is van így ezzel és esetleg tanulhat belőle. A kilátó névadója a híres természet- és vadászfestő Csergezán Pál, aki számos képen örökítette meg a környék élővilágát. Az elhunyt művész sírja a közeli Anna-laknál az erdőben található. Miután beteltünk a panorámával és minden hajszálunk az égnek állt a viharos széltől elindultunk lefelé a hegyről egy másik ösvényen. Amikor kiértünk az erdőből a távolban egy csodálatosan szép, gondozott tisztást láttunk szénabálákkal és ezernyi zöld árnyalattal.

A pihenők alkalmával mindenki majszolgatta az elemózsiáját, így visszafelé már könnyebb hátizsákkal de rengeteg új élménnyel gazdagodva ereszkedett le a "kis" csapat.

A következő posztban hamarosan a megfigyelt növényekről fogok írni egy pár mondatot.

1. Remek képes beszámoló! Jó kis túra lehetett!

2. Bejegyzésed és szép képeid nyomán szinte kedvet kaptam, hogy erre kiránduljak valamikor.

3. Valóban az volt! Köszönöm Mr.

4. Ennek szívből örülök Endre. A panorámában garantáltan nem fogsz csalódni! (Csak legyen tiszta az idő) :)

5. Nagyon sajnálom, hogy élőben nem lehettem ott, de nem baj mert a posztot olvasva olyan, mintha én is veletek lettem volna!!! :)

6. Köszönöm szépen örülök, hogy tetszett. Pont azt volt a célom a poszttal, hogy azok is részesei lehessenek (virtuálisan) a túrának, akik egyéb elfoglaltság miatt nem tudtak azon résztvenni.

7. Tényleg hasonló blog, nagyon tetszik, örülök, hogy egymásra találtunk :-)

8. Köszönöm a visszajelölést és kellemes barangolást kívánok a bejegyzések között! Üdv

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.