Oldalak

2011. december 27., kedd

"Egri csillagok" 5.rész

Miután megtekintettem és megmásztam a Teve-sziklát, indultam tovább hiszen aznapra még egy cél tervbe volt véve. A szikla alatt vezető ösvényen vezetett tovább az utam. Egy rövid gondolat erejéig hadd elevenítsek fel egy gyerekkori emléket. Hetedik osztályban volt kötelező olvasmányunk Gárdonyi Géza - Egri csillagok című regénye. Nyári szünetben kaptuk feladatul a kötet kiolvasását. Nekikezdtem. Elolvastam pár oldalt. "Dergő, uttyunk! ... Várjon Vicuska, mindjárt jövök! ... Dergő, Dergő, hadd menjek veled!" Na ne, tizenéves "nagysrácként" nekem ilyen könyvet kell olvasnom, és mindezt több mint ötszáz oldalon keresztül? Mekkora kiszúrás ez a nyári szünetre és ment is a könyv vissza a polcra. Ezt eljátszottam még kétszer-háromszor, hasonló végeredménnyel. A napok gyorsan szaladtak, közeledett a tanév kezdet. Végül győzött a kötelességtudat. Újból neki ültem átrágtam magam az első oldalakon és ... utána alig tudtam lerakni a könyvet a kezemből, pár nap alatt a végére értem. Olyannyira megtetszett, hogy amint befejeztem már kezdtem is újra. Az azóta eltelt évek során több mint egy tucatszor elolvastam már. Remekmű, írom ezt azoknak akik esetleg manapság élnek át hasonló kezdő élményeket! És, hogy miért írtam ezt a bevezetőt ehhez a poszthoz? Nos, a sziklától egy húsz perces könnyű sétával érhető el az Egri-vár. Természetesen nem az igazi, hanem egy díszlet, amit az Egri csillagok történelmi film forgatásához építettek fel anno.

Egri-vár
(Pilisborosjenő - Magyarország)

Látszott a nyáreleji sok csapadék jótékony hatása. Magas fás-cserjés, dús füves részeken vezetett az ösvény. Az utolsó pillanatig takarásban volt a vár a dús vegetáció által. A vár körül helyenként derékig érő fűben gázolhatunk ha egy-egy érdekesebb fotó kedvéért letérünk a kitaposott ösvényről.


Az eredeti várhoz képest sok helyen elenyészőek a méretek. Ugyan még nem volt időm rá, de szeretném majd megnézni újra a filmben az ostromjeleneteket, amiket itt vettek fel. A vár bejárata hívogatóan néz a kirándulók felé.


Ha közelebb érünk, akkor ez bizony rendesen fölénk tornyosul.


Bent újabb kapu, itt-ott fal részletek, nagyon hézagos benyomást kelt az egész építmény. Persze itt csak a legfontosabb részleteket építették fel, ami kellett az ostromjelenetekhez. 


Gárdonyi a regényt 1901-ben írta az egri hősökről, akik 1552-ben Dobó István vezetésével győzedelmeskedtek a várat ostromló, harmicszoros túlerőben lévő török sereg felett. A filmet Várkonyi Zoltán rendezte és Ő választotta ki a csatajelenetekhez a Nagy-Kevély lábánál húzódó völgyet a film egyik helyszínéül. 



A fogatások ideje alatt a nagyrészt fából készült vár egy része leégett, amit rögtön újjá is építettek. Sajnos a film elkészülte után a vár magára maradt, így az ember és a természet romboló hatása miatt állapota folyamatosan  romlott. Szerencsére a forgatás 40. évfordulójára, 2008 nyarán a vár környékét rendbe hozatták.


Erről tanúskodik a vár falára kihelyezett márványtábla is. 


Remek nap volt! Jó nagyot kirándultam és sok fotóval gazdagodott a gyűjteményem.

20 megjegyzés:

  1. Beautiful castle. I have come forward to reading the book, I'll look in Spanish.

    Saludos, Miklós.

    VálaszTörlés
  2. Újabb információhoz jutottam a beszámolód által. Nem tudtam róla hogy itt forgatták a filmet és hogy megmaradt a díszletvár egy része. Köszönöm, felkeltetted az érdeklődésem, ha arra járnék, feltétlen felkeresem magam is.
    Tetszik a beszámolód és a fotók is. Gratulálok, figyelem a következőt is.
    Üdvözlettel:
    Imre

    VálaszTörlés
  3. Hi Maribel,
    I really don't know whether this book is available in Spanish or not but it's a great book definitely! As I wrote above the original castle is in EGER/Hungary.
    Gracias y saludos Amigo!

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm szépen Imre, örülök ha tetszett az írás. Én tudtam már korábban is, de idén nyárig valahogy nem sikerült ide eljutnom. Most összejött sőt azóta voltam ott ismét. Majd lesz arról is egy poszt csak kicsit később :)
    Üdvözlet!

    VálaszTörlés
  5. Eger az egyik kedvenc városom! Jövőre én is tervezek egy kirándulást ide, na és persze jó sok fotót akarok készíteni! (legalább ilyen jókat mint a tieid :))

    VálaszTörlés
  6. Úgy legyen!!! :) Köszönöm szépen Laci.

    VálaszTörlés
  7. Ezen a helyen viszont már jártam, nem sokkal a filmforgatás után a gyerekekkel. A Teve-sziklát akkor elpasszoltuk! Az Egri Várban többször is voltam, és az "Egri Csillagok" nekem is nagyon tetszett! Nagyon jók a leírásaid!

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm Jenő, a két látnivaló tényleg nincs messze egymástól. Az Egri csillagok tényleg egy alapmű :)

    VálaszTörlés
  9. Apám abban a várban volt katona... azazhogy épp a sorkatonai szolgálatát teljesítette 1968-ban, amikor a filmet forgatták. Nem janicsárkodott, mint oly sok társa, hanem a konyhán főzött, mint szakács :) Sokszor mesélt az akkori élményeiről, ma is egyik kedvenc témája, hogy hogy volt, mint volt :) én nem láttam, csak az igazi egri várat, de ez is elég érdekes, még ha csak díszlet is. Apámat egyszer el kéne vinném ide, milyen boldog volna...! :) Köszi a beszámolót!!!

    VálaszTörlés
  10. Én is köszönöm ezt a kellemes sétát! Mi is voltunk ott fönt a várban, és ott bent az udvarban van Gárdonyi sírja is. "Csak a testem" szól a felirat. Megható!

    VálaszTörlés
  11. Én köszönöm a részletes hozzászólást Gabi! Elhiszem, hogy felejthetetlen élmény lehetett.
    A filmet látva milyen hihetetlenül monumentális csatajeleneteket örökítettek meg!! És akkor még nem voltak virtuális tömegeket generáló számítógépek! Vidd el egyszer a papádat! :)

    VálaszTörlés
  12. Szívesen Gabi, igen az "igazi" egri vár csodálatos. Ott sétálva, a régi hősökre gondolva...felemelő érzés még így több száz évvel később is!

    VálaszTörlés
  13. Na igen, kivezényelték a katonaságot, ha tömegjelenet kellett! :) azt hiszem voltak is bakik... Egyik régebbi kiadású Egri csillagok kötet védőborítóján egy filmjelenet van, és az egyik "janicsár" kezén ott virít a karóra! :)

    VálaszTörlés
  14. Hahaha, igen ez valóban úgy volt. De ettől függetlenül imádom a könyvet meg a filmet is :)

    VálaszTörlés
  15. Én is Miklós, én is! :) Örülök a közös pontoknak... csak jó ez az internetezés valamire :D BÚÉK!!!

    VálaszTörlés
  16. Ez ismét egy remek képriport érdekes leírással. Jó lenne meglátogatni élőben is úgysem voltam még ilyen díszletnek épített várromban.

    VálaszTörlés
  17. Köszönöm szépen Erzsébet, kívánom hogy mihamarabb sikerüljön :)
    BUÉK!

    VálaszTörlés
  18. Beautiful photographs. I wish you a happy new year :^)

    VálaszTörlés
  19. Thanks so much Doug!
    I wish you happy and prosperous new year!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.