Oldalak

2011. szeptember 18., vasárnap

Megható és gyönyörű 1.rész

Ez a történet még 1783-ban kezdődött. Ekkor született Alexandra Pavlovna Romanova nagyhercegnő I. Pál cár és Zsófia Dorottya württembergi hercegnő lányaként. Házasságát Habsburg-Lotharingiai József Antal János főherceggel politikai érdekek irányították, de a korabeli feljegyzések alapján a pár valóban egymásba szeretett és örömmel keltek egybe. A nagy eseményt 1799. október 30-án tartották meg. Mivel a pár hitvallása is különbözött ezért először a görögkeleti majd a katolikus egyház szabályai szerint mondták ki a boldogító igent. Esküvője napján a cár Szent András renddel tüntette ki vejét, József nádort. Az ifjú pár 1799 végén érkezett meg Budára ahol nagy szeretettel fogadták a "legmagyarabb Habsburg" feleségét. Sajnos az ifjú párnak nagyon kevés boldogság adatott meg. Alexandra nádorné 1801. március 8-án egy leánygyermeket hozott a világra. Ő volt Alexandrina főhercegnő, aki sajnos a születésének órájában meghalt. Az anyát ez a csapás mélyen lesúlytotta. Állapota folyamatosan romlott és végül március 16-án Ő is örök álomba merült. Örömhír helyett nyolc napon belül két halálhírt is kaptak Péterváron. Holttestét - ideiglenesen - egy Vízivárosi templom kriptájában helyzték el. Üröm a nádori birtokhoz tartozott és a hercegnő még életében rendelkezett arról, hogy halála esetén majd itt helyezzék végső nyugalomra. Ő sem gondolta, hogy erre ilyen rövid időn belül sor kerül. 1803-ban készült el a sírkápolna, ahová testét a budai ortodox püspök által celebrált szertartás keretében helyezték el.



Egy kis téglafalon kialakított kapun át értem be ebbe a parkba. A hely előtt nem vezet el járda és csak most vettem észre, hogy kint van egy műemléket jelző tábla is. Nem véletlen, hogy eddig nem vettem észre. Egy picivel több figyelemfelkeltés nem ártana ennek a csodálatos műemléknek. Az út végén láttam a síremléket, gondoltam megnézem. Szombati napon jártam arra, a vaskapu nyitva volt. Egy gondosan ápolt sírkertbe értem be.

Alexandra Pavlovna sírkápolna (Üröm)

A központban álló síremléket nagyon réginek tűnő cirill betűs sírok veszik körül. Egy boltíves falon gyönyörű tűzzománc ikonokat láthatunk.

Szűz Mária

Szent István

Az épület túloldaláról ortodox szertartás hangjait hallottam. Csendesen megközelítettem a bejáratot. Óvatosan bekukkantottam, nehogy megzavarjam a szertartást. Akik folyamatosan követik a blogomat, azok már tudják, hogy a görögkeleti templomok, az ikonok, ikonosztázionok nagyon közel állnak hozzám. Így elképzelhetitek mit éreztem amikor megláttam a kápolna belsejét.

Ikonosztázion (Üröm)
Egy fantasztikusan szép ikonosztáziont láttam a "tényleg" piciny kápolna belsejében. Éreztem, ezt nekem részletesen is látnom kell! Az órára pillantva láttam, hogy kb. 20 perc van még a mise végéig, így a kertben sétáltam addig. Mikor a hívek elmentek ismét megközelítettem a bejáratot. Az ortodox lelkész észrevett és tört magyarsággal, de kedves hangon beinvitált a kápolnába. Mivel nagyon nehezen beszélt magyarul ezért kaptam egy nyomtatott leírást a sírkápolna történetéről és megengedte , hogy fotózzam is. Nagyon kevés fény volt bent, de ennek ellenére éltem a lehetőséggel. A hely maga is tényleg piciny, még a nagylátóba sem tudtam befogni a teljes belsőt. Íme néhány fotó.


Királyi ajtó


Szentháromság





Ez csak néhány fotó a sok közül, de remélem átadják a hely szépségét. A következő részben lemegyünk a csigalépcsőn a hercegnő sírhelyéhez.

20 megjegyzés:

  1. Nagyon szép ez a kápolna, az ikonok és az oltár is gyönyörű. Nem is gondolná az ember, hogy egy ilyen kicsi helyen mint Üröm, ilyen szép dolgok rejtőznek! :)

    VálaszTörlés
  2. sűrűbben kell körbenéznem errefelé, mert lemaradok ilyen jó kis bejegyzésekről/kirándulásokról/képekről ;-)

    VálaszTörlés
  3. A bejegyzés címe nagyon találó, a történet szomorú is. Állvány nélkül bravúr ilyen képeket készíteni egy sötét belső térben !

    VálaszTörlés
  4. Gratulálok! Ez már valódi ismeretterjesztés.

    VálaszTörlés
  5. Nahát! Ez tényleg nagy meglepi lehetett! Igazi kis ékszeresláda, mégha a története nem is annyira vidám.

    VálaszTörlés
  6. I like medieval stories. The chapel is beautiful and impressive Orthodox icons.

    Saludos Miklós.

    VálaszTörlés
  7. Köszi Laci, gondolhatod hogy meglepődtem (és megörültem) a váratlan látványnak :)

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm Csaba. Valóban nem volt egyszerű és a cél érdekében nagyon magas ISO-t kellett használnom. A körülményekhez képest elégedett vagyok a képek minőségével. :)

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm Endre, örülök ha így látod :)

    VálaszTörlés
  10. Köszi Pingu, elhiheted alig tudtam betelni a látvánnyal!

    VálaszTörlés
  11. Thanks Maribel. It was an unbelievable miracle for me because I extremely like those icons.
    Have a nice day!
    Saludos

    VálaszTörlés
  12. :) mint egy profi idegenvezető kíséretében tennénk meg ezt a tanulmányi sétát. Tetszik!-és a képek is. Köszi!

    VálaszTörlés
  13. Nagyon megtisztelő a bejegyzésed, örülök ha így látod és tetszett. Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
  14. Kedves Miklós, ez a bejegyzés több szempontból is nagyon érdekes, jövök máskor is! üdv, Gabi

    VálaszTörlés
  15. Kedves Gabi, köszönöm a látogatásodat és szívesen látlak máskor is :)Üdv Miklós

    VálaszTörlés
  16. Kedves Miklós!
    Először írok naplódba, bár már néhányszor belenéztem, és nagyon tetszett! Most viszont teljesen elámultam Alexandra Pavlovna ürömi sírkápolnájának szépségén, annál is inkább, mert én is nagyon szeretem a görögkeleti templomokat, ikonokat ikonosztázionokat. A fotók elsőrangúak! Mit gondolsz máskor is meg lehet tekinteni? Megengeded, hogy néhány fotódat letöltsem az én gépembe, természetesen nem külső felhasználásra?
    Korábbi bejegyzéseidből láttam, hogy a virágokat, növényeket is jól ismered, én külön mappába gyűjtöm virágfotóimat, de néha meghatározásukkal bajban vagyok. Ha megírnád e-mail címedet, kérhetném ebben segítségedet?
    Az enyém: h.jenoe@gmail.com
    Szeretettel üdvözöl: Jenő

    VálaszTörlés
  17. Megtaláltam az interneten!:
    A Szent Alexandra kápolna minden szombaton a délelőtt 10 órakor kezdődő szertartás alatt és közvetlen az után nyitva áll minden hívő és világi érdeklődő előtt!

    VálaszTörlés
  18. Kedves Jenő,
    Üdvözöllek a blogon és örülök ha tetszik. Valóban gyönyörű a belső nem is tudom hányszor néztem már át újra és újra az itt készült fotókat. Gondolhatod milyen érzés volt először és élőben látni!! A kápolna valóban megtekinthető, de ha látogatóként fogsz menni akkor csak a szertartás után! Ha jól emlékszem kétféle infót is láttam kifüggesztve a nyitvatartással kapcsolatban ezért vagy rögtön a mise után vagy a kora délutáni órákat ajánlom.
    A képeket saját felhasználásra természetesen letöltheted. A virágokkal kapcsolatban talán túl pozitív kép rajzolódott ki rólam, én is csak most próbálom megismerni őket, de ha tudok természetesen szívesen segítek. Az e-mail címet a kapcsolat ablakban megtalálod, de ide is leírom: hikerart@yahoo.com
    Üdv Miklós

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.