Oldalak

2011. július 3., vasárnap

Szállj velem!

Repülés. Csak egy szó, de számomra mégis nagyon fontos és meghatározó, hiszen pályafutásom kezdetétől a légi iparban dolgozom. Szokták mondani, hogy a repülőtér egy város a városban. Ez valóban így van, hiszen ez egy külön világ, amely már eddig is számos és megismételhetetlen pillanattal ajándékozott meg. Kezdő fiatalként ott lehettem a Malév utolsó Il-18 típusú repülőgépének utolsó repülésére való felkészítésekor. Dolgozhattam Tu-134 és Tu-154 típusokon. Aztán a változás szelével jöttek az első nyugati gyártmányú géptípusok (B737), ám ekkor én is váltottam és a légi ipar egy másik területén próbáltam ki magam. Mint azt már a bevezetőből is sejteni lehet a hétvégi kalandunk is a repüléssel volt kapcsolatos. Májusban voltam először a HighFly Aviation Szimulátor Központjában, amely Budán található és bárki számára látogatható! Itt két nagyon komoly szimulátort építettek fel az üzemeltetők. Egy Airbus A320 vagy egy Boeing B737-800NG repülőgéptípus élethű pilótafülkéjébe ülhet be az érdeklődő.

Airbus A320 szimulátor kabin
Fotó: HighFly Aviation



Boeing B737-800NG szimulátor kabin
Fotó: HighFly Aviation
Ezek a szimulátorok annyiban különböznek az FFS (Full Flight Simulator) szimulátoroktól, hogy a kabin „repülés” közben nem mozog. Az ilyen komoly berendezéseket csak a légitársaságok oktatóközpontjai engedhetik meg maguknak. Pár évvel ezelőtt kint voltam egy tíz napos tanfolyamon Dubai-ban az Emirates légitársaságnál. Az egyik napon láthattam a szimulátor központjukat ahol több repülőgéptípus FFS szimulátora állt sorban – és szó szerint - tornyosult felettem. A légitársaság azóta is minden általa üzemeltetett típushoz beszerzi az FFS szimulátort is. Ha jól tudom már hat darab van nekik – többek között a legújabb Airbus A380 óriásgéphez is. A pilóták a nap 24 órájában, bármikor gyakorolhatnak rajtuk. 
Ismét visszakanyarodva a mi kis kalandunkhoz, májusban a munkatársakkal közösen látogattuk meg a budai központot. Akkor én kipróbálhattam a B737-es típust. Váltottuk egymást és repültünk többek között Budapesten végig a Duna felett, Inssbruck magas hegyei között, elhúztunk New Yorkban a Szabadság-szobor felett vagy éppen Saint-Martinról felszállva a Karib-tenger kékje felett. Hazatérve lelkesen számoltam be kis családomnak a nagy élményről. A lányok is érdeklődve hallgatták és talán egy kicsit irigykedve (a szó pozitív értelmében). Ekkor döntöttük el, hogy elvisszük őket is egy-egy repülésre.

Check-in pult
Fotó: HighFly Aviation
Eljött az idő és ismerősként léptünk be az előtérbe, így a baráti check-in hamar lezajlott és már kezdődhetett is a kaland! Az A320 típust választottuk mivel elsőként a modernebb joystick kormányzás talán könnyebb volt a lányoknak. A kabinba belépve a műszerek jól ismert halk zümmögése fogadott. A lányok kissé megdöbbentek a sok műszer láttán, de természetesen minden vállalkozó mellett ott ül egy profi pilóta segítőként.

Repülés közben talán a két legfontosabb display
Bal oldalon a Sebesség mérő, Műhorizont,
Magasság mérő, Variométer, Repülési irányjelző.
Jobb oldalon a navigációs display

A pilótaszékbe beülve kis elektromotorok segítségével érték el a kényelmes ülés beállítást. János – a pilóta segítőnk – röviden bemutatta a főbb műszereket és elmondta a legfontosabb tudnivalókat. Párizsban álltunk a betonon.

Felszállás előtt
Kint a beton, bent a robot kontroll panel

A tökéletes hatást egy 210 fokban és 2,5m magasan vetített kép és egy teljes audio rendszer volt hivatott biztosítani. A segédhajtómű indítása után beindították a hajtóműveket is. Közben a fékszárnyak is megfelelő helyzetbe kerültek. A parkoló fék feloldása és a gázkarok előretolása után elkezdett a gép gyorsulni.

Középen a két gázkar
A lányom nagyon koncentrált a sebességmérőre és a megfelelő pillanatban elemelte a gépet. Futók be és igyekezett elérni a Jánostól kapott magasság és irányadatokat. Bizony itt érzi meg az ember, hogy ez mennyire nem egyszerű dolog. És itt még nem nehezítette a dolgot semmi. A műszerek nagy részét a segítő kezeli nekünk „csak” repülni kell és elérni vagy tartani a kapott repülési adatokat. Nem volt köd, eső, vihar, szél! Végig repültünk a Szajna felett, láttuk többek között a Notre-Dame-ot, elhúztunk az Eiffel-torony mellett.

A távolban már látszik az Eiffel-torony

Az "Öreg Hölgy"
Aztán következett a leszállás, hiszen van egy arany igazság, miszerint gép fenn még soha nem maradt. Miután láthatóvá vált a repülőtér következett a megközelítés. Pályafények is segítik a leszállást. Négy fénypont látható a pálya elején. Akkor jó a megközelítés szöge ha két fehér és két piros fényt látunk. Ha több a fehér akkor magasabban vagyunk a kívánatosnál, ha több a piros akkor bizony sürgősen emelkedni kell! És persze nem árt a pálya felezőjét is tartani. Nem is írok erről többet, csak tessék kipróbálni! Végül aztán sikerült a nagylánynak - igaz aznap a kertészeknek már nem kellett a pályaszéli fűcsomókat nyírni. Betont értünk és sikerült a pálya közepére kormányozni a gépet.

Már látjuk a repülőteret

Keressük a megfelelő irányt

Oops! Kicsit emelkedni kellene!
A sugárfordító használatával hatásosan lehet fékezni a száguldó tömeget. Ezek a plusz karok a gázkarokon találhatók és a segítségükkel fékező irányba fordíthatjuk a kiáramló hajtómű gázokat. Ezt halljuk amikor leszálláskor a betonon hirtelen furcsán feldübörögnek a hajtóművek. A hangrendszer ezt is hitelesen visszaadta.

Újra betonon!
A sugárfordítók hatásosan fékezik a repülőt
Aztán a lányok helyet cseréltek. A kisebbik lányom bevállalt egy éjszakai repülést London felett. London City repülőtérről szálltunk fel.

London City repülőtér
Rövid pálya és közeli toronyházak
Jól jön majd a maximális tolóerő!
Többek között láttuk a Temzét, elhúztunk a Big Ben, a London Eye és a többi nevezetesség felett, majd elkezdtük London Heathrow nemzetközi repülőtér megközelítését.

Áthúzás a Temze felett
A London Eye és a Big Ben látható

London Heathrow egyik pályája
Előttünk a magasban egy Boeing B747 fényei
Végül ez is egy sikeres landolás volt (a kertészek itt is szabadnapot kaptak). Mindketten nagyon élvezték, hihetetlen élmény volt és már most megbeszéltük, hogy ősszel visszatérünk. Akkor kipróbálják a B737 típust is, igazi szarvkormánnyal! 
Bezárva ezt a kissé hosszúra sikeredett posztot. Mindenkinek szívből ajánlom ezt a helyet. Fantasztikus kipróbálni és egy nem mindennapi ajándéknak sem utolsó!
Az alábbi elérhetőségeken léphettek kapcsolatba a céggel:
HighFly Aviation Kft.
1116 Budapest Hunyadi János u.162.
Tel: +36 1 886 4170
Javaslom, hogy a tervezett időponthoz képest kb. két héttel korábban jelentkezzetek be. A HighFly Aviation összes dolgozójának köszönjük a felejthetetlen élményt és további sok sikert kívánunk!







11 megjegyzés:

  1. Nagyon érdekes volt mégegyszer "átélni" a repülést a poszt olvasása közben. Hiszen nem egy mindennapi élmény volt számomra London felett repülni éjjel. Remélem egyszer mindenki részese lesz ennek a nagyszerű élménynek!!! ;)
    Köszönöm szépen!!!!! :)

    VálaszTörlés
  2. Szívesen! :) Legközelebb a másikkal repülünk!

    VálaszTörlés
  3. Ez tényleg érdekes élmény lehet!

    VálaszTörlés
  4. Bizony! Ha esetleg Pesten jársz és van rá alkalmad kipróbálni akkor ne hagyd ki! Üdv

    VálaszTörlés
  5. Érdekes, szépen illusztrált poszt egy tőlem nagyon távol álló területről. Köszönöm az itt nyert ismereteket!

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm szépen Endre, örülök ha tetszett!

    VálaszTörlés
  7. They are great photos from the cockpit.
    Saludos Miklós!!

    VálaszTörlés
  8. Yeah that was a great feeling! Thanks so much!
    Saludos!

    VálaszTörlés
  9. Ez csúcs! :) Nagggyon érdekes olvasmány volt!
    Jót misolyogtam a pályaszéli fűcsomókon :)

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm szépen Gabi, örülök ha tetszett és érdekesnek találtad. Próbáltam úgy megírni, hogy egy "kívülálló" érdeklődését is felkeltse. Mint írtam a munkám is a repüléssel kapcsolatos és imádom!! :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.