Oldalak

2012. február 28., kedd

Indul a barlangtúra 2.rész

Aggtelek, Baradla-barlang. Mindenki bújjon kényelmes túrafelszerelésbe mert ez egy hosszabb - négyrészesre tervezett fotótúra lesz! Ha készen álltok akkor induljunk!
Mint azt már említettem a karszthegyek mészkőből épülnek fel és a kialakulásuk ideje bizony kissé régen történt - úgy 500 millió éve. A hegyek  aztán a folyamatos kéregmozgások hatására rögökre darabolódtak, majd emelkedtek, süllyedtek. Nagyon hosszú idő alatt a felszín alatt robogó patakok és a keményebb hordalék hatalmas barlangrendszereket alakított ki. A rögök mozgása is tovább folytatódott, így alakulhattak ki többszintes barlangok. A mészkőbarlangokban a szivárgó, csöpögő víz csodákra képes! Feloldja a mészkövet és a barlang mennyezetén felülről lefelé függő cseppkövek képződnek - ezek a sztalaktitok. A lehulló vízcseppekben van még oldott mészkő melyek aláhullva ott is építő munkába kezdenek, álló cseppkövek jönnek létre - ezek a sztalagmitok. És közben még mindig minden mozog. Itt persze nem a hétköznapi értelemben vett mozgásról beszélünk hanem sok száz, ezer évről. A végeredmény? Egy varázslatos világ, amit látni kell, mert leírhatatlan!
Egy ilyen világban kezdjük meg most a túránkat. A Baradla a térség és Magyarország legismertebb és leghosszabb barlangja. Járatainak hossza - a Szlovákiai szakasszal együtt - 25,8 km. Az 5,3 km hosszú, Szlovákiában húzódó szakasz neve, Domica. A Baradla-barlangot először 1742-ben említik az írások. Viszont a kutatások bebizonyították, hogy már a jégkorszak embere is tudott a barlangról, sőt használta is. A barlang bejáratától kezdtünk leereszkedni és hamarosan elértünk a "Csontházterembe".

Csontházterem - Baradla-barlang
(Aggtelek - Magyarország)

Túravezetőnktől tudtuk meg, hogy ide húzódott vissza a hideg, a tél elől az ősember. Emberi és állati csontok, kőszerszámok, edények bizonyították jelenlétét. Később a háborúk idején a környékbeliek is használták menedékként.


A barlangban +10C az átlaghőmérséklet. A levegő relatív páratartalma 95-100%. Gyakorlatilag szennyeződésmentes, nagyon egészséges a levegő. Ki is használtam, a túra során végig figyeltem rá, hogy jó mélyeket lélegezzek! Érdekes, hogy ezt a magas páratartalmat lent szinte nem is lehet érezni. 
Folytattuk a túrát, mellettünk feltűnt egy kis patak. Ő az egyik akinek ezt a csodavilágot köszönhetjük. Ez az Acheron-patak.

Acheron-patak

Ahogy ereszkedtünk a mélybe, egyre szebb cseppkőalakzatokat figyelhettünk meg. Sok alakzat kapott nevet a barlangkutatóktól, és nem is alaptalanul! A következő képződmény fantázianeve a "Szószék". 

Szószék
Valóban olyan mint a templomokban látható szószékek. Na, és ezek a formák! Egy szobrász sem faraghatna szebbet.


Ínséges időkre gondolva itt finom madárhús is van tárolva. Ugye látjátok a két megkopasztott és felfüggesztett fácánt. Az egyik a jobb fácán, a másik ... igen, igen! Ő a BALFÁCÁN.

Jobb fácán, BALFÁCÁN...
A következő fotón két érdekes cseppkőképződmény is látható a "Szószék" felett. Bal oldalon egy fellógatott "Csuka" jobb oldalon pedig a minden házas férfi által igen nagyra becsült "Anyósnyelv" látható. 

Csuka és az Anyósnyelv
A patak itt már meglehetősen méretesre duzzadt, korlátok között haladt tovább a kis csapat.


Olykor olyan keskeny átjárókon haladtunk át, hogy a fejünket be kellett húzni. A kövek hihetetlenül változatos színekben pompáztak.


Remélem tetszik a túra! A következő részben tovább ereszkedünk, tartsatok velem...

24 megjegyzés:

  1. Naná, hogy tetszik a túra! Varázslatos világ, gyönyörű fotókon bemutatva. A posztod felér egy szakszerű túravezetéssel. Várom a folytatást.

    VálaszTörlés
  2. hú, de régen jártam itt. kellemes élményeket idéztél vissza :-)
    köszi

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szépek, a leírás is nagyon érdekes, várom a következőt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Bea, ha az időm engedi hétvégén folytatom majd.

      Törlés
  4. Nice place for some very good photo's, i like this Miklós.

    Greetings, Joop

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jó a túravezetésed, már tavaly megfogadtam a jegyzeted alapján, hogy elmegyek, idén remélem menni fog :) Állványt vittél magaddal vagy kézből tudtad a fotókat lőni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Gábor, hajrá! Nem volt nálam állvány, kézből fotóztam mindent, támaszték nélkül. Így utólag esély sem lett volna rá, hogy használjam hiszen a csoportunk lassan, de folyamatosan haladt. Monopad jöhetett volna szóba esetleg. Van is nekem, de akkor nem volt nálam.

      Törlés
  6. Nagyon tetszik ez a kis barlangi tura,valaha nagyon régen én is jàrtam ott,viszont most nemrég Budapesten a Pàlvölgyi és Szemlöhegyi barlangot néztem meg. S ez is nagyon szép, igaz annyit nem lehet megtekinteni, mint az Aggtelekiben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsana,
      Köszönöm szépen a látogatást és a hozzászólást! Én még az általad említett két barlangba sajnos nem jutottam el, de tudok róluk és tervezem is a látogatásukat! Örömmel veszem a látogatásodat a későbbiekben is!
      Üdv Miklós

      Törlés
  7. Remek leírás és a képek is szépek. Nem lehet könnyű ilyen körülmények között fotózni. Úgy nézem elég jó megvilágítás van a barlangban, mert egy képen látom a lámpatestet és a többieken is látszik, hogy nem a gépedről ment a fény. Ennek ellenére gondolom állvány kellett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Erzsébet! Igen jól látod, a szebb képződményeket külön megvilágítják. Soha nem használom a gépi vakut, nekem az olyan "természetellenes" :) Külön vakum pedig nincs, bár én úgy tudom nem is lehet itt használni (de ebben nem vagyok biztos). Minden kép kézből készült, jól megtartva és kitámasztás nélkül. Fentebb írtam pár sort Gábornak jó tanácsként - ha esetleg egyszer Te is tervezel ide egy fotós túrát :)

      Törlés
  8. Először általános iskolásként, majd férjemmel és gyermekeinkkel, néhány éve pedig kedves ismerősökkel kerestem fel a barlangot. Nagyon jó újra itt járni. Köszönet érte. :) Hihetetlenül szépek a fotóid és tetszik a leírás is. ...és olyan jó, hogy egy-egy képhez vissza lehet térni. Várom a folytatást.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen és szívesen! Sok kép lesz még...előzetesen kb. négyrészesre saccoltam a feltöltendő képmennyiséget :)

      Törlés
  9. Awesome cave and photos do justice to its beauty, I congratulate you. I also liked the new photo of the head, with those colors.
    Saludos and take care, Miklós :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello Maribel,
      Many thanks for your very kind sentences. Header photo is kind for me too because I've taken it where I was born :)
      Gracias y Saludos!

      Törlés
  10. Jó volt! Várom a folytatást ismét. :)

    VálaszTörlés
  11. Remek túra! Nagyon szeretem a föld alatti világot , sok bányában jártam mikor
    ásványokat gyűjtöttem 25 éven keresztül. Gratulálok , és várom a folytatást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, már fel is töltöttem a folytatást :) Bányákban járni is nagy élmény lehetett, azok azért mégsem barlangok...

      Törlés
  12. Az 5. résznél kezdtem nézni a barlangtúra fotóit (megkésve), és oda írtam a megjegyzésemet, amelyet most megerősítek a teljes sorozatra: Kiválóak a fotók, és nagyszerű az ismertető szöveg! Én több mint 40 éve voltam utoljára a barlangban, akkor végigmentünk Aggtelektől Jósvafőig a látogatható részen, de a megvilágítás akkor még elég szegényes volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Semmi gond és köszönöm szépen. Nem tudom mennyit változott a barlang világítása azóta. Néhány képen látszanak reflektorok, ezek szolgáltatják a fényt. Én csak azokra hagyatkoztam. Nem használtam vakut. Kérésedre a másik posztban feltöltöttem az EXIF adatokat.

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.