Oldalak

2012. február 3., péntek

In Memorian - MALÉV

Múlt héten kezdtem el egy több részes madárfotó sorozat posztolását. Nem gondoltam, hogy a következő írásnál nekem is ki kell tennem a "Breaking News" feliratot és más fajta madarakról valamint nemzeti légitársaságunkról,  a Malév-ról kell majd írnom.

Hajnali ébredés - Budapest, Ferihegy

Vége. 2012. február 3. péntek reggel 06.00. 66 év repülés után után ma reggel végleg földön maradtak a magyar légitársaság gépei. Nem tisztem és nem is szeretném kommentálni mi és miért történt, hogy jutottunk idáig. A téma sem igazán illik a blogom profiljába, de úgy éreztem írnom kell, több okból kifolyólag is. Bár ha jól belegondolok a Malév egy magyar hungarikum volt, tehát itt a helye a blogban. A függőleges vezérsíkokra, szárnyvégekre festett nemzeti színekkel kis hazánkat képviselte világszerte. 

Útban Zürich felé
Repülés, Malév. Csak egy szó és egy név. Számomra mégis sokat jelent(ett). Az ujjaim nem akarnak engedelmeskedni, hogy mindezt múltidőben írjam le. Pedig meg kell szoknunk, egy emberöltőnyi történet ért ma véget. Mit jelentett számomra a Malév? Az eddigi életem jelentős részét. Ez a cég volt az első munkahelyem, 16 évet húztunk le együtt. Kezdő fiatalként ott lehettem a Malév utolsó Il-18 típusú repülőgépének utolsó repülésére való felkészítésekor. Többek között dolgozhattam Tu-134 és Tu-154 típusokon. Az alábbi képet a www.facebook.com oldalon találtam, sajnos azt nem tudom ki készítette. Számomra ez volt az igazi hőskor, hiszen konkrétan ezeken a gépeken dolgozhattam. Legtávolabb az LRI JAK-40-es repülőgépe látható és közeledve Tu-154B2, IL-18D, valamint Tu-134A3 típusok.


Számomra ez volt a hőskor
Még egy fotó a hőskorból, az IL-18-as flottáról.



Aztán a változás szelével jöttek az első nyugati gyártmányú géptípusok (B737), ám ekkor én is váltottam és a légi ipar egy másik területén próbáltam ki magam. 


A Malév Air Cargo csapata
A Malévnál ismertem meg feleségemet, akivel azóta is boldogságban élünk. Rengeteg baráttal, ismerőssel, vidám pillanattal, történettel lettem gazdagabb. 

A Balaton - Egy másik magyar hungarikum
A ma reggel is a szokásos korai készülődéssel kezdődött. Egyszer csak megcsörrent a mobilom, édesanyám hívott. Tudja, hogy reggel percre pontosan tervezve van minden, így csak valóban fontos esetekben szokott hívni. Tőle hallottam először, hogy a televízióban megszakították az adást és bejelentették a szomorú hírt. Két gép ragadt kint csak  külföldön - az egyik Dublinban a másik Tel Avivban. A héten több média is hangoztatta, hogy elkerülhetetlen lesz a leállás. No, de máris, azonnal? Olyan hirtelen történt. A napi híradásokból mindenki nyomon követhette az eseményeket, nagy volt a káosz. A jelenlegi munkahelyemen is sok plusz munkát adott a kialakult helyzet. Többször beszéltük még "malévos" volt kollégákkal. Mindenki kétségbeesetten néz a jövőbe, most mi lesz? A külföldi légitársaságok is azonnal lecsaptak a váratlan piaci lehetőségre. Ez természetes az itt rekedt utasok szempontjából, de vajon lesz-e esély egy új nemzeti légitársaságot létrehozni és ha igen mi marad meg a Malév piaci pozícióiból? Az egyik kollégám üzleti úton járt kint Varsóban, ma érkezett haza. Leszállás után készítette a buszból a következő fotót. Nagyon szívfacsaró pillanat, földön az egész Malév flotta.


Földön a flotta
Délután hihetetlen gyorsasággal már arról szóltak a hírek, hogy este visszaviszik az összes gépet Shannon-ba, ahonnan lízingelte a Malév a gépeket. Borzasztó érzés ezt hallani olyan embereknek akiknek élete a repülés. Az irodában ülve hallgattuk a torony és az induló gépek kommunikációját. Este fél hét után indult az első gép, amely a HA-LOK volt. E gép kapitánya azt mondta a toronynak, hogy "Indul a fekete sereg". A második felszálló gép a HA-LOU, mely felszállása után visszafordult és teljes kivilágítással még egyszer, búcsúzóul áthúzott a repülőtér felett. A torony megadta a szükséges repülési adatokat. A gép kapitánya ennyit kért: "Kérlek ismételd meg, olyan jó  még utoljára hallani az éterben, hogy Malév". Már csak ketten voltunk az irodában férfiak, de mindketten megkönnyeztük ezt a pillanatot - nem szégyellem leírni. Szépen sorban folytatódtak a felszállások. Van egy website: http://www.flightradar24.com/ Gyakran használjuk, ha egy számunkra fontos gépet kell követnünk, vagy valamelyik partnerünknek kell információt adnunk. Az említett torony kommunikáció mellett itt is nyomon követtük a gépeket.


HA-LOR B737-700
Hívójele: MAH5336
Érdemes megnézni a bal oldali "Comment" bejegyzést: "Returning to lessor. Bye, Bye Malev", azaz "Vissza a bérbeadóhoz. Viszlát Malév".


HA-LOG B737-600
Hívójele: MAH5376
Nyáron tettem egy fotósétát Pilisborosjenőn. Akkor csak kedvtelésből lőttem egy fotót a fejem felett forduló Malév gépre. Álmomban sem gondoltam, hogy ez lesz az utolsó fotóm Malév gépről.


HA-LOE - Malév B737-600
Egy történet véget ért, most már történelem. Hálás vagyok a sorsnak, hogy hosszú évekig a részese lehettem. 






Bye, Bye Malev...




20 megjegyzés:

  1. A televízión keresztül értesültem az eseményekről. Megdöbbentem a hír hallatán és mélységes szomorúságot éreztem. Nem akartam elhinni, hogy "vége", hogy ez megtörténhetett. Könnyes szemmel olvastam az írásodat. Együtt érzek Veletek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen megható soraidat. Most írtam egy posztot a másnapról. Kérlek olvasd el azt is.

      Törlés
  2. Megrázó, szép írás. Én is átérzem a szomorúságodat. Azt hiszem, a légitársaság munkatársain túl ez megint minden magyar ember vesztesége. Bár nem politizálok,az a gyanúm, hogy ezekre a versenyt támogató úniós szabályokra, kvótákra, etc. mi magyarok mindig csak ráfizetünk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Endre. Valóban - nem véletlenül mondták oly sokszor, hogy nemzeti légitársaság. Mégis kevés volt...

      Törlés
  3. Bár semmi közöm a Malévhez, repülőn is csak egyszer utaztam (az sem Malév gép volt), mégis szíven ütött a hír. Olyan, mintha tőlem is elvettek volna valamit...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Bea! Köszönöm szépen a látogatásodat, azt hiszem nem találkoztunk még az oldalon. Köszönöm a bejegyzésedet is, igen én is így gondolom. A Malév a nemzeti színekkel a vezérsíkján Magyarországot hirdette a nagy világban és ez nincs többé (nekünk és az országnak)

      Törlés
  4. Ez tényleg nagyon szomorú. Igaz még sosem utaztam Malév géppel, mással is csak kétszer, de át tudom érezni a szomorúságotokat. Gondolom ennek is a gazdasági helyzet az oka és remélem, hogy egyszer még, igaz nagyon lassan újra fejlődni kezd minden és akkor a gépek is ismét felszállnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Erzsébet a hozzászólást, remélem igazad lesz!! Én sokszor már nem is magunk miatt aggódom hanem a gyermekeink miatt. Milyen jövőjük lesz...?

      Törlés
  5. Szomorú, de ide jutott az ország, és gyanítom, hogy még nincs itt a vége...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem nem lesz igazad Laci, de sajnos azt kell mondanom van realitása a hozzászólásodnak :(

      Törlés
  6. Hát igen, (jó az írás) sokat mentem malévval én is, sőt még TU154-esen is mentem vele kanári szigetekre úgy 1999-ben. Ez van! A vizzair nyomta fel a állami támogatásét, Orbánék sutyiba támogatták.
    Tönkrement a MAHART (15 éve nincs tengerhajózás), most becsukott a MALÉV (szerintem soha nem lesz úja) és figyeljétek meg pár év és az OBB (osztrák vasút) felvásárolja a MÁV-ot is, hisz a teher részleget már megvette, majd jön a személy. Alapvetően ezt az országot már eladták. Doldozunk a multiknak, reméljük azért pénzért, hogy azért fogyasszuk is a termékeiket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdvözöllek! Sajnos egy országot a stratégia dolgok leépítésével, eladásával lehet gyengíteni. Egy bástya ismét összeomlott... :(
      Szívesen veszem a látogatást a későbbiekben is - persze csak ha tetszik a blog eredeti témája.

      Törlés
  7. Very very sad!
    We lost the Swissair as well a few years ago and it was a national shock!
    That is very interesting to read Miklos!
    Many greetings
    Yvonne & Raphael

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello Dears,
      Hope you're doing well!
      Yes, that's a really sad story which is finished yesterday. I remember for Swissair. Once I flew with SR from Zurich to Lisbon. It was a very pleasant flying. You're lucky because your new national carrier (SWISS) was already established. I hope someting similar will happen here in the very near future.
      Have a nice evening to both of your and take care!
      Greetins

      Törlés
  8. Good serie photo's.

    Greetings, Joop

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Thanks a lot Joop. They are very old pictures (even with my first compact - Nikon Coolpix 2100) They came from my archives.
      Greetings

      Törlés
  9. Szia Miki!

    Én is szomorúan követtem a történéseket innen Dublinból, ahol az egyik gép éppen földön rekedt. Nekünk van vagy most már inkább volt foglalásunk március 4-re egy Malév járatra, de sajnos ez már örökre elrepült illetve itt ragadt. Szomorú, de ez van! Nekünk mindig felüdülés volt Malévval haza menni, mert többször használjuk a fapadosokat és azokkal összehasonlítva a mi kis légitársaságunk egy magasabb kategóriát képviselt, nem is beszélve a magyar nyelvű kiszolgálásról. Egy világjárt embernek ezek az apró dolgok rettentően sokat jelentenek és szivet melengető.... volt....
    Remélem jól vagytok mindannyian Miki és nagyon tetszik a blogod csak így tovább és gratulálok!!!!
    Pisti

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Pisti,
      Nagyon örülök a bejegyzésednek és a látogatásodnak, még ha ilyen szomorú eset kapcsán is történt. Ez van és nagy kérdőjelekkel nézem a jövőt. Köszi szépen jól vagyunk, remélem azért ott minden OK.
      Majd privátban folytatjuk! Üdv a lányoknak is!!

      Törlés
  10. Már olvastam a másnapi posztot, és most csak annyit teszek hozzá, hogy remélem még újra felszállnak a magyar gépek!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.