Oldalak

2012. március 23., péntek

Láncreakció - Bezár Ferihegy 1.

Alig másfél hónapja írtam le gondolataimat a MALÉV szomorú leállásáról és összegyűjtöttem egy kis dokumentumanyagot a másnap történéseiről is. Most a híradásokból ismét egy szomorú hírt hallhatunk a magyar repüléssel kapcsolatban. Döntés született, miszerint bezárják Ferihegy 1-es terminált.

Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - Terminál 1
Új design, új felirat. Pár hete állították fel.

Dől a dominó. A hivatalos információk szerint a Malév leállása miatt a 2-es terminálon nagy lett a szabad kapacitás, míg az 1-es terminálon - az épület méretéhez képest - nagy az utasforgalom. Csaknem 62 évvel a megnyitása után, bezárják a létesítményt. Végleg vagy ideiglenesen? Ki tudja ezt előre a mai világban. Sok-sok régi emlék köt az épülethez, ezért úgy döntöttem készítek pár fotót - amíg lehetséges - és írok pár sort az épület történetéről. Úgy gondoltam a rövid leírást egy korabeli fotóval szeretném kezdeni, ezért igénybe vettem a Google.hu képkereső szolgáltatását. 


Az épület eredeti alakját 1939 őszén Ifj. Dávid Károly álmodta meg. Építése 1942-ben kezdődött el. A II. világháború rombolásai után újjáépítették és folyamatosan bővítették. Megnyitása 1950. május 7-én történt, ekkor szállt le az első Li-2-es repülőgép. Ferihegyen elkezdődött a polgári repülés. A megnyitás évében alig érte el az utasszám az 50.000 főt. Aztán az évek során ez szépen növekedni kezdett olyannyira, hogy 1985-ben szükségessé vált a 2A terminál megépítése. Ezt 1998-ban a 2B terminál követte. Ezzel egy időben bezárt az 1-es terminál. A műemlékvédelmet kapott épületet 2004-2005 között felújították és újra megnyitották - a "fapados" légitársaságok terminálja lett. Sokan nem tudják, hogy a terminál felülnézetből egy repülőgépet mintáz - szemből nézve. Ismét segítségül hívtam egyik kedvenc programomat, a Google Earth-t. Igaz, ezen a fotón már az új, kibővített komplexum látható, de talán látjátok, hogy a középső csarnok a törzset, a szögben kapcsolódó két épületrész a szárnyakat, a főbejárat az oldalsó csarnokokkal a vezérsíkokat, a két torony pedig a hajtóműveket szimbolizálja.

Ferihegy 1. - Felülről repülőgépet szimbolizál
Nézzük meg akkor a terminált közelebbről. Az épület a felújításkor egyszerű, de mégis hangulatos díszkivilágítást kapott.

Esti fényben
Az érkező, induló utasok kényelme érdekében az épület két oldalán fedett várakozási helyet alakítottak ki. Itt lehet találkozni, beszélgetni, taxit fogni, buszra várni.

Modern könnyűszerkezet
Véleményem szerint nagyon szépen sikerült anno a felújítás. Megmaradtak az épület 50-es éveket idéző jegyei, ugyanakkor finoman helyet kapott a modernkor is. Belépve a terminálba kellemes meleg színtónusok fogadják az utazót.


Az épületben hatalmas, több négyzetméteres paravánokon korabeli fotók vannak kihelyezve, ezzel is idézve a múlt századot és annak hangulatát.


Természetesen az utastájékoztatók nem hiányozhatnak. Ezek hivatottak gyorsan és pontosan irányítani az utazóközönséget.

Utasfelvétel - Check in
A galériáról nyíló folyosókon már ultramodern, üvegfalú helyiségeket is megfigyelhetünk.

BUD
Az utazókat kísérő hozzátartozók egyik kedvenc helye a terasz. Innen lehet még egy utolsót integetni a beszálló utasoknak. Innen jó a rálátás a tornyokra is.

Az egyik torony "hajtómű"
A fapados légitársaságok mellett az 1-es terminál betonját használják a teherszállítógépek is. A fotózáskor a DHL és a UPS repülőgépei várakoztak rakodásra.

UPS Boeing 767-300F - Rakományra várva
Budapest - Ferihegy 1.
A terminál bezárása még egy dologra lehet kihatással. A főváros régen tervezi, hogy a repülőtér vasúttal elérhető legyen. Ennek első lépcsőjeként kiépítettek itt egy megállót, fedett átjárókkal.

Ferihegy vasútállomás - Felüljáró
Kicsit megviselte már az idő meg a graffiti, de legalább van. A terminál bezárásával biztos itt is megcsappan majd a forgalom. A 2-es terminál pedig jelenleg nem elérhető gyorsvasúttal.
Természetesen sokkal több fotót készítettem, ez egy kis válogatás. Örülök, hogy sikerült még a bezárás előtt fotókat készítenem. Nem tudom mit hoz a jövő az épülettel kapcsolatban. Én még nem látom a fényt az alagút végén... 

Nincs fény az alagút végén...
Frissítés:
2012. május 29-én este 21.30-kor felszállt az utolsó gép és a terminál bezárta kapuit. A dolgozók mécseseket gyújtottak, így búcsúztak a Ferihegy 1-től. A hivatalos közlemény szerint az éjjeli átköltöztetés gond nélkül lezajlott és május 30-án reggeltől már csak Ferihegy 2 indít és fogad járatokat.

Frissítés:
2012. augusztus 27.
Eltelt három hónap. Kilátogattam a bezárt terminálhoz. A poszt az alábbi linken olvasható. 

Frissítés:
2012. szeptember 1.
Itt pedig a második rész olvasható.

26 megjegyzés:

  1. Még sosem jártam itt, de hála neked mégiscsak megismertem az épület történetét. Szomorú, hogy ennek is a bezárás lesz a sorsa...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök Laci, hogy legalább virtuálisan megismerhetted :)

      Törlés
  2. Megdöbbentő. Már csak a személyes emlék miatt is, valaha innen repültem el és ide tértem vissza, akkor még csak ez a terminál volt.
    Ez az épület is szimbolikussá vált a Malév egyik jellemző képe volt. Szörnyű hogy egy ilyen értékünk lett ebek harmincadjára, nem beszélve az emberi vonzatairól...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Imre a hozzászólást. Én is nagy kérdőjelekkel és szomorúan követem a repülőtéri események sorát. Bizakodjunk, hogy valamikor újranyitják - igaz ehhez kellene egy új nemzeti légitársaság is...

      Törlés
  3. Egy újabb szomorú hír... :( Egyszer voltam a felújított 1-es terminálon, és nagyon kellemesen csalódtam. Valahogy nekem még jobban is tetszett mint a 2-es terminál. Komolyabb, elegánsabb. Azt viszont nem tudtam, hogy repülőt formáz fentről. Nagyon sajnálom, hogy ezt is bezárják. Reméljük nem örökre...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Pingu, örömmel olvastam, hogy elnyerte a Te tetszésedet is :)
      Igen, reménykedjünk..

      Törlés
  4. Very nice shots Miklós..... good serie.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hi Joop,
      Thanks so much and have a great weekend!
      Greetings, Miklos

      Törlés
  5. szuper anyagot posztoltál!- eme sajnálatos történet kapcsán...

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szomorú bejegyzés...
    ...gyönyörű képekkel, elékekkel...
    ... :(

    VálaszTörlés
  7. I liked the building's facade, and the photo of the tunnel conveys much. Hopefully the door remains open, though difficult at times are so disastrous.

    Good weekend, Miklós!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Thanks Maribel, we deeply hope this is not a final decision.
      Same nice weekend to you too.
      Saludos, Miklos

      Törlés
  8. Very nice pictures Miklas!
    You have a very long word for check-in :)
    Love the second last picture!
    Many greetings
    Yvonne & Raphael

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hallo Dears,
      Thanks so much. Yes, that foodbridge is really nice in the evening lights.
      Have a nice day.
      Kind regards Miklos

      Törlés
  9. Valóban szomorú. Az írás és a fotók is tetszenek. Gratulálok, bár gondolom, jobban örültél volna, ha ez a poszt meg sem születik.

    VálaszTörlés
  10. Többször jártam ott, de arról nem tudtam, hogy felülről repülőgépet szimbolizál. A tények elszomorítóak. Az írásod és a fotóid, mint mindig érdekesek és szépek. Mégis, hiányzik valami. Hiányzik a fény az alagút végén. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen. Reméljük előbb-utóbb feltűnik majd a fény is :)

      Törlés
  11. Que buenas tomas, donde el trabajo con las líneas y la perceptiva es excelente.

    Saludos.

    VálaszTörlés
  12. Tudod Miklós, azon agyalgok, - ha tehetném - innen is készítenék egy felsejlő múltunk című képet ff-ben jól túlhúzva, ahogy az elnéptelenedő kis falvakban már megtettem. Pedig ez a "falu" nem is olyan kicsi. Egyszerűen szörnyű hogy mi kincsünk megy tönkre, válik semmivé. A kicsi és a nagyobb falvakban egyaránt...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rendben van Imre. Melyik képre gondoltál?
      Majd kérlek az eredeti forrás helyét is jelöld meg mikor közzé teszed. Jó munkát kívánok!

      Törlés
  13. Great photos and tour. Thank you!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.