Oldalak

2011. május 21., szombat

Jósvafő kicsit másképpen

A Tengerszemnél tett kirándulás után kihagyhatatlan program Jósvafő megtekintése. A település az Aggteleki Nemzeti Park területén található. Az Aggteleki-karszt sűrű erdejének közepén kanyarog az út lefelé, a völgyben megbújó kis faluba. Négy patak (Jósva, Tohonya, Kecső és a Kajta) találkozik itt össze és ez egy egészen egyedi hangulatot ad a falunak. Számomra az egyik nagy kedvenc a település közepén így kialakult kis sziget. Ha tehetjük akkor évente legalább egyszer eljövünk ide a családdal, hiszen mindannyian szeretjük ezt a különleges helyet. Érkezésünk után - szokás szerint - a kis sziget melletti hídnál parkoltunk le. Miután kiszálltunk a kocsiból rögtön egy nem mindennapi, kedves látvány fogadott minket. Egy nagyobb házi lúd csoport ereszkedett le lassan a patakban, közben halk gágogással "beszélgettek" egymással. Itt sok teleknél maga a patak a telekhatár, melyhez sok helyen kis lépcsők vezetnek le. Egy ilyen lépcsőnél kikecmeregtek a partra és visszatértek a füves udvarra. Mondanom sem kell a víz kristáytiszta, sokszor láttunk már helybélieket, akik a lépcsőkről vödrökbe merítettek éppen friss, hideg vizet. A patak kanyarulatában ezután két kisfiút láttunk akik a patakban gázolva kövek alatt megbújó halakra vadásztak. Sok fotót készítettem már itt, ezért úgy döntöttem, hogy most kicsit másképpen fogom a falu szépségeit megörökíteni.

Egy régi csűr (Jósvafő)
Fekete-fehér (szürkeárnyalatos) technikát használtam, innen is a poszt címe. A falu műemléki jelentőségű területté lett már nyílvánítva, ezzel védik és őrzik meg az utókornak a XIX. században épült tornácos házakat, csűröket, pajtákat. E sorozatból szeretnék megosztani egy-két fotót a kedves olvasóval.

Falusi sziget (Jósvafő)
Érdekes megfigyelni, hogy a faluban a templomtorony egy különálló építmény az egyik kis domb tetején. Mellette található a kopjafás emlékpark. Innen érdemes felsétálni a református temető meredek domboldalán. Jutalmul pazar kilátást kapunk a falura. E mellett egy kis "lugassal" fedett erdei ösvényen juthatunk át az izraelita temetőbe. A templomtorony tövében található a tájház.

Templomtorony (Jósvafő)
A sziget túlsó felén található a Kúria Oktatóközpont. Érdemes ide betérni! A tevékenységükről most nem írnék, de mivel céljukkal maximálisan egyetértek,  csatolom a linket a weboldalukhoz: http://www.kuriaoktatokozpont.hu/
Kedvcsinálásnak azért megemlítem, hogy itt többek között megnézhetünk régi és új fogatokat és meglátogathajuk az lóistállók kedves lakóit. A család minden tagja odavan ezekért a végtelenül értelmes állatokért, így bizony itt hosszú időre leragadtunk. Etethettük őket szénával. Egy Vackor nevű paci lett végül a sztár aki nagyon produkálta magát, hogy végül minden marék szénát ő kaphasson. Persze mi igazságosan osztottuk el az adagokat!

Vackor a sztár (Jósvafő)
A faluval kapcsolatban szeretnék még egy fontos dolgot megemlíteni. Részt vesz a Gömör-Tornai Fesztivál programsorozatban. Évekkel ezelőtt - amikor a lányok még kicsik voltak - sikerült pont akkor megérkeznünk Jósvafőre. A mai napig élénken emlékszünk az ott eltöltött napra. Volt ott falusi vándorszínház, fergetegesen vidám előadással. Kirakodó vásár, kézműves munkákat lehetett kipróbálni, patakfutóverseny és még sorolhatnám.
Tudom, vannak olyanok akik nem nagyon kedvelik a fekete-fehér fotókat. Az Ő kedvükért végezetül csatolok két korábban készült színes képet is Jósvafőről.

1. Nem tudom hol van Aggtelek? De a fotok nagyon szepek es a Dunan innen, Dunantul nagyon jo nev egy bloggnak. Congratulation. Julia/bb :)

2. Nekem tetszenek a ff képek, a templomtornyos nagyon szép lett! Na meg persze Vackor is kedvenc lett! :)

3. Blue bird, Köszönöm a kedves bejegyzést! Aggtelek Észak-Magyarországon található, közel a szlovák határhoz. Javaslom a Google Map-et, hiszen az pontosan megmutatja Neked.

4. Köszönöm Mr. Örülök, hogy tetszett :) Üdv

5. Nagyon jó fotók, mindegyik kép tetszik, de Vackor az nagyon tuti! Rég jártam már Jósvafőn, ideje lenne elmenni újra, főleg, hogy tőlünk még közvetlen buszjárat is van.

6. Köszi Gábor! Akkor csak rajta és a Tengerszemet se hagyjátok ki!

7. Hello
    I link you on my blog, blogs friends.

Greetings

8. Hi, you're very kind and thanks for it! I already did it earlier :)

9. Viszontlátogatás gyanánt....
    Azthiszem most el leszek foglalva hogy visszaolvassak a blogodban,különösképpen a fekete-fehér képeid fogtak meg..nem fogok unatkozni!:)

10. Szia Gabesz! Üdvözöllek a blogon és kellemes időtöltést kívánok! Köszi a követést viszont jelöltelek és ha nem gond beraktalak az ajánlott blogjaim közé is :)

11. Hangulatos leírás, jó képek.

12. Köszönöm joruba! Javaslom nézd meg élőben is ha tudod. Tényleg gyönyörű hely.

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.