Oldalak

2012. április 15., vasárnap

Utolsó szolgálat

Azt hiszem a fenti cím egy kis magyarázatra szorul. Lassan közeledik a tanév vége. A nagyobbik lányom végzős a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolában. Az intézményben több kórus is működik, Ő a Iubilate énekkar tagja. A kórusok sokszor és sok helyen fellépnek, többek között rendszeresen szerepelnek, "szolgálnak" a Mátyás-templomban, a vasárnapi szentmiséken. A hétvégén elérkezett a végzősök utolsó szolgálatának az ideje, hiszen a következő tanévben már máshol fognak tanulni. Erre a misére én is elkísértem, gondoltam készítek egy-két emlékfotót.

Mátyás templom

A lépcsősoron hamar felértünk a Halászbástyához. Csak a teleobjektívet vittem magammal, így még a lépcsősorról, távolról készítettem egy fotót a tornyokról - indexkép gyanánt. A köznyelv Mátyás-templomot használ, de a hivatalos neve Budavári Nagyboldogasszony-templom, melynek hosszú történetét a neten mindenki elolvashatja. Külsőleg már nagyon szépen felújították a templomot, most a belső van soron. Ez kissé keresztülhúzta a számításomat. A padsorokat szétszedték, két oldalt magas állványerdő és fóliafüggönyök fogadták az érkezőket. Középen maradt egy sáv a hívek, a kórus és a turisták számára. Hamar megtelt a tér. A templomnak még ilyen körülmények között is csodálatos az akusztikája, megszólalt az orgona, felcsendült a kórus hangja - elkezdődött Josef Rheinberger latin miséje.

Vezényel: Ifj. Sapszon Ferenc
A Jubilate kórust fellépésein Ifj. Sapszon Ferenc vezeti. Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy néhány sort írjak Feri bácsiról. 1988-ban alakította meg a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolát, melynek Ő a művészeti vezetője. Az volt a célja az iskola alapításával, hogy a nevelés, oktatás mellett kórusművészetet és zeneelméletet tanulhassanak az intézmény tanulói. Ez sok plusz kötöttséget jelent a diákoknak is, hiszen szombatonként kóruspróbákra járnak és alkalmanként esti és hétvégi valamint külföldi versenyeken, fellépéseken vesznek részt - kiváló eredménnyel. Anno a  kórus tagjai énekelhettek még Rómában II. János Pál pápának, az évek során számos kórusversenyt megnyertek. A lányom többek között részese lehetett, hogy 2010-ben Olaszországban megnyerték egy nemzetközi kórusverseny gregorian versenyrészét. Pár hónapja pedig Berlinben adtak két alkalommal telt házas koncertet. Ifj. Sapszon Ferenc munkásságát már többször elismerték, hogy csak néhányat említsek: Liszt-díj, Magyar Örökség-díj, legutóbb pedig 2011-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjét. Reméljük a sornak még nincs vége és munkásságához további sok sikert és egészséget kívánunk. 
Fantasztikus volt hallgatni a kórust orgona kísérettel. A mise végén pedig közösen énekeltük el a Himnuszt.
A mise végén a lányok elmentek átöltözni, addig gondoltam megörökítek pár részletet a belsőről. Az állványok és a fólia sok mindent eltakar, nagyon kevés a fény, de azért sikerült pár részletfotót készítenem.


Főoltár









Néhány díszes üvegablakrészlet még nem volt eltakarva.




Isten báránya
Pár exponálás után visszatértek a lányok és indultunk is. Nagy volt a készülődés a templomban, hiszen 1927. április 16-án, 85 éve született XVI. Benedek pápa, és este a születésnapja alkalmából koncertet tartottak. 2005 óta áll a katolikus egyház élén, a sorban Ő a 265. pápánk. Kedvenc zeneszerzőjének, Mozartnak a művei szerepeltek az esti repertoárban. 

17 megjegyzés:

  1. Wow, gyönyörű képek! Bent még sosem voltam ebben a templomban, de tényleg nagyon szép!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Laci, legközelebb ne hagyd ki ha Budapesten jársz :)
      Reméljük addig végeznek a felújítással.

      Törlés
  2. Gratulálok az íráshoz, a képekhez, de elsősorban a lányodhoz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Endre, kedves vagy és továbbítani fogom a gratulációdat :)

      Törlés
  3. Gratulálok a sikerekhez! A templombelső nekem is új volt, mert szégyenszemre :) nem jártam még benne. Majd a restaurálás után! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Gabi. Miért kellene szégyenkezned? Én sem jártam még sok helyen - pl. az Országházban pedig szeretném egyszer azt is látni.
      A templom biztos még szebb lesz a felújítás után :)

      Törlés
  4. Miki itt is gratulálok a lányodhoz, megkönnyeztem a bejegyzést!

    VálaszTörlés
  5. Brilljant pictures Miklós..... a great compliment.

    Greetings, Joop

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Many thanks for your kind comment Joop!
      Greetings, Miklos

      Törlés
  6. Én voltam bent, nem is egyszer! :) Gyönyörű templom! Rengeteg kincset és nyomokat rejt a régmúlt időkből a belseje. Misét hallgatni ott nem volt eddig szerencsém, főleg nem kórust énekelni. Magam is sokat énekeltem kórusban, ismerem az együtténeklés fílingjét :) Az valami csoda! Élményekkel, érzésekkel és tudással gazdagodott a lányod! Gratulálok! És köszi a szép képeket újfent. Tetszik, ahogy a nézőpontot megválasztod! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Gabi. A Jubilate tiszta lánykórus, fantasztikus volt az énekük az öreg, patinás falak között - és ezt nem elfogult apaként írom. Éő mise volt, nem előadás, de ennek ellenére egy pár turista megtapsolta őket a végén :)
      Örülök ha tetszenek a nézőpontok, csak próbálok kicsit egyedibb fotókat készíteni a sokak által fotózott helyszínekről.

      Törlés
  7. Bonitas fotos, con buenos detalles de esta bella iglesia.

    Saludos.

    VálaszTörlés
  8. Nagyon szép fotók, egyik legszebb templom Magyarországon. Nekem volt szerencsém az első fotódon is látszódó toronyba is felmenni, valamint a tetőn is voltam, valamint egy kis "szervízajtón" keresztül egy kis karzaton :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Gábor! Kalandos lehetett :) Nem fotóztál akkor?

      Törlés
    2. Nem, ennek már 4 éve. Volt kollégám vezette a Mátyás templom felújítását és ő vitt be a területre. Felmehettem volna az állványra a csúcsig, de tériszonyos vagyok építész létemre :D

      Törlés
    3. Pedig gondolom pazar lehetett a kilátás és nem utolsó sorban egyedi, hiszen nem sokan juthatnak oda fel :)

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.